torstai 23. marraskuuta 2017

Fibromyalgia

Mulla nyt vaihtelee fiilikset tuosta fibromyalgiasta, mutta kyllä tässä edelleen päällimäisenä on fiilis, että miksi. Saan siis elää näiden kipujen kanssa loppuelämäni. Miksi reuman liitännäisenä piti tulla fibromyalgia? Jos vielä on niin, että itse reuma on aikas hallinnassa, että kivun syy on mun oma hermosto, joka herkistynyt väärällä tapaa kivuille.. Olen ilmiselvä maanantaikappale.

Mulla on myös menossa kortisonin alasajo, pitäisi päästä alle 10 mg. Oon nyt päässyt 20 mg ihan suht jees, mitä nyt naama täynnä finnejä kuin teinillä.. 😆 Kivut.. Ehkä vähän lisääntyneet, muttei niin järisyttävästi, eli se vahvistaa tota fibroteoriaa kipujen takana. Kyselin tänään Reumaliiton chatin kautta lääkäriltä fibromyalgian lääkkeettömistä hoidoista, en aatellut kuitenkaan loppuelämääni syödä Tramalia, Celecoxibia ja Duloxetineä. Hän suositteli paria itämaista (?) rentoutus-liikuntamuotoa, joista toisen on ihan virallisissakin tutkimuksissa osoitettu auttavan fibromyalgiakipuihin. Pitää vaan katsoa, kummasta on järkevämmin tunteja. Meinaan sitä, että en nyt viitsisi heti maksaa 200 euroa koko keväästä, vaan kokeilla ensin kumpi sopii mulle paremmin. Sekä se, että tuntien pitää olla sellaiseen aikaan, että pääsisin kotiinkin sen jälkeen vielä..😏 Nyt kun ehkä jaksaisinkin jotain työpäivien jälkeen.

Sain nimittäin unilääkkeet työterveyslääkäriltä tuossa maanantaina, kun valitin unenlaatuani. Joskin kysyin suoraan, onko siihen jotain apua.. 😀😀 Sain akuuttiin vaiheeseen sekä varsinaisen unilääkkeen, että nukahtamista nopeuttavan lääkkeen. On auttanut, oon selvinnyt yöt yhdellä herätyksellä, kun normi on paljon useammin. Tai no kaksi yötä, mutta on sekin hyvä alku jo. Tosiaan kun normi on paljon levottomampi uni. Ajatuksenani on, että en syö niitä kauaa, silleen vaan että saa nukuttua silleen, että oon oikeasti pirteä, ja jaksaisin sitten muita unta auttavia asioita tehdä, esim. rentoutusharjoituksia ja tätä rataa. Oon aatellut myös osallistua yhdelle rentoutuskurssille Iho- ja allergiasairaalalla, kun sellaista vaihtoehtoa fyssari siellä tarjosi, ainoa vaan että se tönö on niin sisäilmaongelmainen, että mulla menee kymmenessä minsassa keuhkot siellä tukkoon. Rentoudu siinä sitten kun keuhkot osoittaa mieltään.. 😏 Siitä tulee joku sarjamaksu per kerta. Olisi varmasti halvempaa kuin noi kaksi reumatologin ehdottomaa juttua, mutta pitää miettiä. Se rentoutus kyllä toimii, mitä fyssari on näyttänyt, sain kipeät olkapääni rentoutuksella kivuttomaksi pariksi tunniksi.. 😊 Mulla on siis astman lisäksi toiminnallista ylihengittämistä, fyssarikäynnit on tuohon ylihengittämiseen.

Nukkuminen muutenkin.. Mietin pitäisikö satsata hyvään sänkyyn ja peittoon..? Nyt kun mulla on vaahtomuovipatja, jonka päällä on petari, ei varmaan se paras vaihtoehto.. 😅 Sarjassamme mahdollisimman halpa sänky oli valintakriteeri kun sänkyä hankittiin mun kämppään. Tietenkin riittäisi "vain" patja ja tyynyt uusia, en mä nyt moottorisänkyä tarvitse, ja ihan kun sellaiseen mulla ees olisi varaa. Tai sitten maksan sitä vuosia osamaksulla, no thänks. Nyt kun huomenna varmaan saisi aikas halvalla patjoja ja tyynyjä.

Siinä taas jottain, kun on kerrankin taas energiaa vähän muuhunkin kuin töihin.. 😁 Maanantaikappale kiittää ja kuittaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Miksi nukkuminen onkin niin vaikeaa?

Nukkuminen.. Niin helppo, mutta samalla niin vaikea asia. Kyllä mä tiedän kaiken sen, että iltarutiinit, rauhoittuminen hyvissä ajoin ennen ...