torstai 9. marraskuuta 2017

Sisäilmaongelmat

Otsikon asia on sellainen, että en ole koskaan osannut päättää, miten pitkälle asti uskon mitä kaikkea huono sisäilma voi aiheuttaa. Uskon kyllä, että se aiheuttaa oireilua, ja se on hyvin yksilöllistä; toinen voi olla vuosikymmeniä töissä rakennuksessa, jossa on sisäilmaongelmia eikä saada mitään, toiselle riittää paljon, paljon lyhyempi aika ja kaikkea siltä väliltä. Mä kuulun tohon kaikkea siltä väliltä.

Mähän oon varmaan ala-asteelta asti ollut jo kouluissa, joissa on sisäilmaongelmia. Sain keväällä tietää, että yhteiskoululla, missä mä kävin yläasteeni ja lukioni, yhden sillan lattian alla on ollut ilmeisesti kunnon homekukinnat.. AMK; se rakennus on varmasti umpihomeessa. Siellä ei siis ole "vain" huono ilmanvaihto, vaan se rakennus elää vähän liikaa homeen muodossa.. 😏 Opiskeluaika oli sellainen 3 ½ vuotta, josta 3 vuotta tuossa rakennuksessa. Työkokemusta mulla on nyt reilu neljä vuotta, kaikki samasta rakennuksesta, eri tutkimusryhmistä vain. Työpaikallani on jo useampi vuosi ollut sellainen yleinen tieto, virallisuusasteesta en tiedä, että etenkin kolmoskerros on todella sisäilmaongelmainen, etenkin labran puoli seinän vieressä (missä esimerkiksi mun kirjoituspaikka on). Sekä missä kirjoituspaikkani on ollut suurimman osan tosta reilusta neljästä vuodesta, vähän vaan eri kohtaa siitä seinän vieressä.

Mulla on neljäs tai viides poskiontelotulehdus menossa tässä sitten kesän, sitä ennen ei yhtäkään alkuvuodesta. Nyt loppui edellinen kuuri kait vajaa kolme viikkoa sitten, vai pari viikkoa sitten. Kuitenkin, ei siitä kauaa ole edellistä kuurista isossa kuvassa. Syy ei oikein voi olla muu kuin tuo sisäilma, mulla menee röörit tukkoon kolmoskerroksessa tunnissa, parissa. Samoin keuhkot, ja kun on koko päivän ollut siellä, olo on kuin jyrän alle jäänneellä. Pääsin tuossa maanantaina muuttamaan onneksi neloskerrokseen, siellä on parempi sisäilma. Jos se auttaisi tilannetta.. :) Esimies alkoi siitä ensimmäisenä puhumaan, ja pyysi juttelemaan työterveyslääkärin kanssa asiasta. Työterveyslääkäri oli täysin samaa mieltä, ja ilmeen perusteella näytti tietävän liiankin hyvin, mikä rakennus on kyseessä. Eihän se saa mitään kertoa enempää, mutta pystyihän siitä päättelemään, etten oo ainoa, joka on kärsinyt oireista kyseisessä rakennuksessa. Kun on lääkärin suositus paikan vaihtamisesta, niin helpommin löytyy paikkakin.. 😎

Kivuissa en huomaa muutoksia enää, oon missä vaan, mutta aloin miettiä tota kesää. Kävin toukokuun puolessa välissä reumatologilla, valittaen kipuja. Todeten jossain vaiheessa, että Arcoxia auttaa pahimpaan, ja että Panadol kanssa auttaa jotain. Kuukausi myöhemmin oon tt-lekurin vastaanotolla, kun kivut on niin pahat, että se kirjoittaa Tramalia. Tai kirjoittikohan se ensiksi Panacodia, mutta mä sain siitä hengenahdistusta, niin vaihtui Tramaliin. Joka tapauksessa, kovempia särkylääkkeitä. Kivut ei oo helpottaneet, oikeastaan vain menneet huonompaan suuntaan. Ilman 40 mg kortisonia joutuisin nostamaan särkylääkkeet maksimiannoksiin mitä saa päivässä ottaa, ja mieluummin kortisoni kuin Tramal isolla annoksella. Ensi viikolla sitten reumatologille, jos saisi ehdotuksia, miten saisi kortisonia laskettua, ilman että kivut pahenee. Sille Mehiläisen reumatologille, niin saa paljon todennäköisemmin apuakin. Jos menisin omalleni.. No asia on varmasti tullut selväksi edellisistä postauksista, miksi en oikein pidä reumatologistani.. 😏

Olen myös aikas varma, että tässä karmeassa väsymyksessä on mukana myös tuota sisäilmaongelmaa. Tai no tänään pitkästä, todella pitkästä aikaa olen mun mittakaavalla pirteä. Muille tääkin olisi väsymystä, mutta siinä vaiheessa kun on monta viikkoa, kuukautta mennyt sillä, että töiden jälkeen ei oo jaksanut muuta kuin käydä suihkussa, katsoa yhden jakson sairaalasarjaa tabletilta, ja pestä pyykkiä vain kun on pakko. Sitten onkin valmis nukkumaan, niin tää on pirteyttä mulle kun katson telkkarista kahta jaksoa sairaalasarjaa, oon laittanut pyykit pyörimään ja kirjoitan tätä.. 😊 Haluan vaan tietää miksi oon näin pirteä, siis tosiaan omalla asteikollani.. 😆 Vai auttoiko eilen ostamani 4 euron halityyny siihen, että en pyöri kuin väkkyrä sängyssä ja uni on rauhallisempaa.. 😜 Antibiootti tai/ja halityyny se syy on. Tt-lekuri kun kirjoitti ilmeisestikin jonkun tujun antibiootin mulle, kun tulehdus tullut niin nopsaan edellisen perään ja sen verran innokas tulehdus. Joskin sitten nivelet on kiukutellut normaalia enemmän tänään, mutta senkin kestää paljon paremmin kun on pirteämpi olo.

Mutta joo, ensi tiistaina reumatologille, jos sen jälkeen kipujenkin suhteen olisi enemmän työkaluja niitä saada pois ja tätä rataa.. 💪



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Miksi nukkuminen onkin niin vaikeaa?

Nukkuminen.. Niin helppo, mutta samalla niin vaikea asia. Kyllä mä tiedän kaiken sen, että iltarutiinit, rauhoittuminen hyvissä ajoin ennen ...